האם באמת כדאי לכם לגור קרוב לתחבורה הציבורית?

ככל שאנחנו מתקרבים לקראת מועד סיום הרכבת הקלה, עולות עוד ועוד תהיות בדבר השפעתה של התחבורה הציבורית ושל הרכבת הקלה בפרט על תחום הנדל”ן ואיכות חיי התושבים. האם יתרונות הנגישות שמספקת התחבורה הציבורית גוברים על המטרד הסביבתי? וכיצד כל אלו משפיעים על ערך הדירה?

עבודות הרכבת הקלה בישראל מעסיקות כבר זמן מה את שמאי המקרקעין ומשקיעי הנדל”ן והשאלה הנשאלת היא כיצד תשפיע הרכבת החדשה על מחירי הדירות הסמוכות לתוואי הרכבת.

את התשובה אפשר למצוא באין-ספור דוגמאות מערים בעולם בהן כניסה של רכבת הובילה לעלייה במחירי הדירות בעשרות אחוזים. מחקרים שונים שהתמקדו בקרבה לתחנות רכבת מצביעים על עלייה במחירי הדירות הממוקמות במרחקים שנעים בין 50 ל-500 מטרים מתחנת הרכבת. ככל שנתרחק מהתחנה מעבר ל-500 מטרים, מחירי הדירה ילכו וירדו. אך מחקרים מצביעים על תופעה נוספת – כאשר הדירה נמצאת במרחק של פחות מ-50 מטרים מהתחנה המחירים עלולים דווקא לרדת.

מן הסתם מטרד הרעש וזיהום האוויר הם שאחראים לכך ולמעשה התחבורה היא המקור העיקרי לזיהום אוויר במרכזי הערים. הנזק העיקרי נגרם לתושבים הנמצאים בקרבה לתחבורה הציבורית. יש לזכור כי נתונים אלו עשויים להשתנות בשל כניסתם של עוד ועוד אוטובוסים חשמליים שאינם מזהמים לכבישי הארץ.

חברת התיווך האמריקאית ‘רדפין’, עקבה במשך כשנתיים אחר מחירי הקנייה של למעלה ממיליון דירות ב-14 ערים גדולות ברחבי העולם. היא הצליבה אותם באמצעות מדד “Transit Score”, מדד אשר מעניק ציון למיקום מסוים ביחס לנגישות התחבורה הציבורית על פי פרמטרים שונים כמו תדירות, סוג התחבורה, מרחק לתחנה וכיוצא באלה. המחקר מצא כי ככל שהציון גבוה יותר כך ערך הדירה עולה, כאשר אחוז העלייה עומד על ממוצע של 0.6% לנקודה אחת במדד Transit Score.

שחקן חדש שעומד להצטרף בשנים הקרובות למערכות התחבורה הציבורית בישראל יעלה בוודאי את ה-Transit Score של דירות רבות במרכז הארץ. הכוונה היא, כמובן, לקו האדום של הרכבת הקלה הצפוי לפעול לקראת 2021 ויחצה את גוש דן מבת ים ועד לפתח תקווה.

משתמשי התחבורה הציבורית הם לרוב ממעמד חברתי-כלכלי נמוך יותר, ואילו בעלי הכנסה ומעמד גבוהים יותר, מרבים בשימוש ברכב פרטי.  במחקר שעשה בנק ישראל, פורסם לאחרונה כי כאשר ישנה גישה נוחה לרכבת, השימוש בה עולה גם בקרב בעלי הכנסה גבוהה. מכך אנו יכולים להסיק כי מגורים קרובים לתחנת הרכבת הקלה יהיו רלוונטים ליותר ויותר אנשים.

לסיכום, מגורים בקרבת תחנות תחבורה ציבורית מלווים לא אחת ברעש המנועים, זיהום האוויר והמולת הנוסעים אשר משפיעים על איכות חייהם, אך היא מספקת נגישות קלה יותר עבור משתמשי התחבורה הציבורית. השאלה היא כמה מאיתנו אכן נוהגים להגיע למקום עבודתנו באוטובוס או ברכבת ולכמה מאיתנו הקרבה לתחנות התחבורה הציבורית רלוונטית?

נכון להיום, רוב הישראלים עדיין נוסעים בכל בוקר לעבודה ברכבם הפרטי. על פי הסקר החברתי של הלמ”ס ב-2016 רק 17.5% מהנשאלים מגיעים לעבודתם באוטובוס ורק 3.5% מגיעים ברכבת.

אך כאשר מספר כלי הרכב הפרטיים על הכבישים עולה משנה לשנה, ותושבי המדינה נאלצים לעמוד בכל יום שעות ארוכות בעומסים בלתי סבירים בכבישי ישראל, יותר ויותר נוסעים רואים בנסיעה בתחבורה הציבורית אפשרות לא רעה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מרבה להתגאות בנתוני הצמיחה של מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, ואכן בעשור האחרון המספר טיפס ב-35%, וזה עוד לפני שהרכבת הקלה נכנסה לחיינו.

חזרה לכתבות

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה