הסוד של מעצמות ההיי-טק והנדל”ן מסחרי

בעוד שכולם עדיין מדברים על חללי העבודה המשותפים כהבטחה הגדולה של הנדל”ן המסחרי, חברות היי-טק עתירות ידע בוחרות ללכת בעקבות מעצמות ההיי-טק כמו פייסבוק ישראל, וויקס ואמאזון, ובמקום לפזר את עסקיהן בכמה מתחמים שונים הן מרכזות את פעילותיהן ואת משרדיהן במבנה אחד.

בעוד שכולם עדיין מדברים על חללי העבודה המשותפים כהבטחה הגדולה של הנדל”ן המסחרי, חברות היי-טק עתירות ידע בוחרות ללכת בעקבות מעצמות ההיי-טק כמו פייסבוק ישראל, וויקס ואמאזון, ובמקום לפזר את עסקיהן בכמה מתחמים שונים הן מרכזות את פעילותיהן ואת משרדיהן במבנה אחד.

אין ספק כי כיום נדל”ן מסחרי הוא השקעה משתלמת ביותר בישראל. ביחס לנדל”ן למגורים, השקעה במגדלי משרדים זוכה לתשואה נאה הנאמדת בין 5%-10% בשנה. בשנים האחרונות אנו עדים לעוד ועוד חללי עבודה משותפים אשר צצים כפטריות אחר הגשם וכביכול מאיימים להשתלט על שוק השכרת המשרדים. אך למעשה, בשוק הנדל”ן המסחרי חלה מגמה נוספת ובה חברות היי-טק עתירות ידע מעדיפות לרכוש או לשכור קומות מגורים שלמות ואף בניינים, ולהכשיר אותם כמשרד לשימוש עצמי.

לאחרונה ראינו כיצד ענקיות התעשייה החלו בצעדים אלו במטרה לרכז את הפעילות שלהן במקום אחד. לפני כשנתיים הפך בית האיכרים ברחוב קפלן, ל’בית פייבר’ כאשר חברת פייבר שכרה את הבניין כולו. מאז גם פייסבוק ישראל עברה למשרדיה החדשים במגדל עזריאלי החדש בשרונה המתפרשים על פני 17 אלף מ”ר, ובאותו מגדל שכרה ענקית הטכנולוגיה אמזון 11 קומות בשטח של 25 אלף מ”ר. בינתיים, חברת IBM ריכזה את חברות הבת שלה למתחם אחד המתפרש על 7 קומות במגדל השחר ובימים אלו נחשפנו לפרסום לפיו חברת וויקס חתמה על עסקת נדל”ן ענקית לשכירת משרדים בפרויקט חדש בצפון תל אביב בשטח של 50 אלף מטרים ובכך תרכז את כל עובדי החברה המפוזרים ב-15 מתחמים שונים תחת קורת גג אחת.


אז מה יודעות מעצמות ההייטק שאנחנו לא?

רכישה או שכירות של חללים גדולים המתפרשים על פני מבנה שלם או כמה קומות היא אופציה משתלמת לא רק לאותן ענקיות כמו פייסבוק ו-IBM אלא גם לחברות היי-טק אחרות. חללים אלו משרתים טוב יותר חברות היי-טק בצמיחה מאשר חללי העבודה השיתופיים, שכן חברות אלו המיועדות לגדול, להתרחב ולהעסיק עוד עובדים זקוקות למקום עתידי גדול יותר כדי שיוכלו לקיים את כל פעילות העבודה במקום אחד, לאפשר התנהלות שוטפת בין כל המחלקות ובכך להגביר את פריון העבודה.

במשרדים המרוכזים במבנה אחד יכולות החברות לעצב את חללי העבודה על פי הצורך הארגוני שלהן, לבחור אם לייצר חלל עבודה אחד גדול (One Space) או לחלק אותו למשרדים אישיים,  וכמובן לעצב את המשרדים על פי השפה המיתוגית שלהן ובכך להכשיר עובדים נאמנים המסורים למקום עבודתם ומרגישים חלק ממשהו יציב ובעל אופי ייחודי, שבאה לידי ביטוי אפילו בנראות של המשרד.


יתרונות נוספים במשרדים פרטיים

אך מלבד שליטה טובה יותר בתרבות הארגונית, לרכישה או שכירות של נדל”ן מסחרי עבור החברה שלכם גם יתרון הגודל שאינו קיים בהפעלת המשרד מחלל משותף קיים, שכן ככל שתקנו או תשכרו שטח גדול יותר כך תוכלו להנות מהנחת כמות עבור השטח עצמו. כמו כן יש לזכור כי כדי לייצר רווח, חברות המשכירות את אותם חללי עבודה משותפים מוסיפות לדמי השכירות, מלבד הוצאות ניהול נלוות כמו ניקיון, ריהוט משרדי או שירותי מזכירות, גם פרמיה נוספת. בהשקעה לטווח ארוך מדובר בסכומים מצטברים אותם אפשר לחסוך בהשקעה בנדל”ן מסחרי עבור החברה שלכם.


הסיכון שבחללי העבודה המשותפים

באשר למשקיעים, נראה כי דווקא כל אותם חללי עבודה משותפים עלולים לפגוע בערך הבניין. במקרים רבים החברות השוכרות משרד בחלל משותף חתומות על חוזה חודשי, מה שמוביל לתחלופה גבוהה מאוד. מחקר אמריקאי שנעשה לאחרונה מצא כי התחלופה הזו מובילה לירידת ערך המבנה וכדאיות ההשקעה מוטלת בספק.

ואם לא די בכך, הצפת שוק הנדל”ן המסחרי בחללי עבודה הופכת את ההשקעה בהם להשקעה בסיכון גבוה יותר ומשקיעים רבים המחזיקים בחללים אלו מתקשים למצוא שוכרים ולהחזיר את ההשקעה, ובכל חודש סופגים הוצאות רבות בעבור הארנונה ודמי ניהול הבניין. אך כאשר ההשקעה נעשית לשימוש עצמי הדאגות האלו מן הסתם אינן מתקיימות.

חזרה לכתבות

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה