דירה על הנייר? כל ה”אותיות הקטנות” שכדאי לבדוק לפני שאתם חותמים

מתי תקבלו מפתח? למי אתם משלמים שכר טרחה? כמה זה בכלל יעלה לכם? ומי מבטיח לכם שהכסף לא ילך לאיבוד? הנה כמה דברים שחשוב לדעת רגע לפני שאתם חותמים על חוזה רכישת דירה ‘על הנייר’.

קל ללכת לאיבוד בין עשרות העמודים ומאות הסעיפים בחוזה הרכישה של דירה חדשה. כשמדובר ברכישת נדל”ן, כמות הפרטים הקטנים היא עצומה, לכן ריכזנו כאן את חמשת הדברים שכדאי שתשימו לב אליהם לפני חתימה החוזה:

מה כולל מחיר הדירה: האם ברור לכם מה כולל מחיר הדירה הנקוב בחוזה? ויותר מכך – מה אינו כולל? כדי להבין אלו  עלויות צפויות לכם בהמשך בדקו בין היתר האם המרכיבים הבאים נכללים במחיר:

  • מחסן או חניה – בדקו גם מה גודלם והאם הם סמוכים זה לזה.
  • הוצאות ‘פיתוח’ כמו כביש, מדרכה או גדרות.
  • חיבור לתשתיות חשמל, גז ומים.
  • רישום בטאבו.

כפי שתראו בהמשך גם שינויים במפרט הטכני משפיעים על המחיר הסופי. לרוב מחיר הדירה מוצמד למדד תשומות הבנייה, כך שהסכום אותו תשלמו בפועל יהיה כנראה שונה מהמחיר הנקוב בחוזה. נוסף למחיר הדירה תצטרכו לשלם שכר טרחה לעורך דין של הקבלן, לרוב בגובה של אחוז וחצי לפני מע”מ.

תנאי תשלום: שימו לב להסדר התשלומים המפורט בחוזה שלפניכם. לרוב מועדי התשלום יהיו בהתאם לשלבי הבנייה – החל משלבי הבנייה הראשונים כמו גמר בניית הרצפה בקומה הראשונה, דרך שלבי השלד של הבניין, הדירה, ביצוע טיח, ציפוי חוץ, ועד למסירת הדירה. שימו לב כי על הקבלן להעניק לכם ביטחונות, לרוב דרך ערבות בנקאית או פוליסת ביטוח, וכן כי התשלום מועבר ישירות לבנק המלווה את הפרויקט.

מפרט טכני: על פי חוק המכר, יש לצרף לחוזה מפרט טכני של הדירה ובו פרטים על שטח הדירה, חלוקה ומידות, חומרי בנייה, תשתיות כמו חשמל, תקשורת ומיזוג אוויר ועבודות גמר לרבות דלתות, חלונות, כלים סניטריים וכיוצא באלה. פעמים רבות המפרט שמציע הקבלן הוא בסיסי וכולל את החומרים הזולים בשוק. אם תרצו לבצע שינויים במפרט חשוב שתעשו זאת לפני החתימה על החוזה. בקשו את מחירון השינויים וכך תוכלו לקבל תמונה טובה יותר על העלות הכוללת של הדירה לאחר השינויים.

מועד מסירה: אחד הסעיפים החשובים בחוזה הרכישה הוא תאריך קבלת הדירה. שימו לב שהוגדר בחוזה מועד מסירה סופי, שכן אם חלפו 60 יום ממועד זה ועוד לא קיבלתם את הדירה, הקבלן מחויב לפצות אתכם על פי חוק המכר בדמי שכירות החל ממועד המסירה שהוגדר. בדקו האם ישנם סעיפים המפרטים מהו עיכוב הנחשב כ-‘עיכוב מוצדק’ המאפשר לקבלן דחיה בקבלת הדירה ללא פיצוי. אם בחרתם לבצע שינויים, הם עלולים להשפיע על מועד מסירת הדירה. בדקו היטב כי קיימת לכך התייחסות מפורשת בחוזה הרכישה.

הפרת הסכם: מובן שאנו שואפים להגיע לרגע מסירת הדירה וקבלת המפתח המיוחל, אך לעיתים התוכניות עלולות להשתבש, ולהפרת ההסכם עלולות להיות השלכות כספיות משמעותיות. סעיף הפרת ההסכם כולל לרוב עלויות פיצוי לקבלן בגין הפרה, אך עליכם לוודא כי גם אתם תפוצו במקרה בו הקבלן אינו עומד בהתחייבות, אם הציג לכם מידע כוזב או אם הוא הפר תקנות הקבועות בחוק. כמו כן אם מועד המסירה התעכב מעבר לתקופה מסוימת עליכם לוודא שבאפשרותכם לבטל את ההסכם.

אחרי שווידאתם איך כל אחד מן הנושאים האלו בא לידי ביטוי בחוזה שלכם תוכלו לחתום בראש שקט!

חזרה לכתבות

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה